Pages

Thursday, June 17, 2010

~ hemoglobin (Hb) rendah huhu... ~

pagi tadi pegi pregnancy check up kat klinik..skang dah masuk week 32 kena 2 minggu sekali check up..awal gak hari ni kul 9.20am dah settle semua...takyah le aku minta 'time slip' macam selalu tu..so terusla drive pi opis...pukul 9.45am aku dah tercongok depan opis!

results check up hari ni sgt merungsingkan aku...nurse tu tak complaint banyak pasal diabetes sbb dia tau aku still 'on' insulin aku mcm biasa...still repeat BSP kat spital..tapi dia dok membebel pasal Hb aku rendah..huhu!! last 2 week Hb aku 9.2 dan utk hari ni pun sama gak..berat aku pun tak naik still 54kg..padahal aku timbang kat Tesco hari tu dah cecah 56kg pun..pelik tul la... penimbang dorang yg rosak kot!!

so banyakla nasihat dorang bagi ..sebenarnya aku dah bnyk baca info pasal bahaya anemia ni..salah satunya takut tumpah darah..tapi tadi nurse tu kata dia lagi risau sbb aku diabetes dah tu kena insulin lak..risiko lagi tinggi macam..bayi lemas..plasenta / uri tak berfungsi sbb oksigen kurang..yela tugas sel darah merah ni memang utk membekalkan oksigen kepada baby..huhu..pastu dia tegur muka aku pun pucat..lagi la aku risau...ngeri pun ada..takut toksah cakapla..dah macam tekanan lak skang nih!!

tapi bila pikir balik..memang salah aku kot..aku tak makan pun pil yg klinik bekalkan tu..pagi tadi je baru makan b4 check up eheeh..mana nak ada kesan kan?? atau mungkin aku terlampau berdiet sbb 'diabetes'..makan nasi pun sekali je sehari..siannyer kat aku kan...setakat makan bayam jer Hb aku tak naik punyer!!

So...mulai hari ni,saat ni,detik ni...aku nak buat jadual pemakanan yg drastik utk menaikkan Hb aku..huhu!!
Sila baca yer...

1)   7.00am       : cucuk insulin (waaaa...naik lebam dah paha aku kiri kanan!!)
2)    7.30am      : breakfast (mesti bancuh susu!!)
3)    10am         : sampai opis mesti minum spirulina (1 sachet)
4)    11am         : mesti makan pil zat besi + acid folic + vitamin C + vitamin B
5)   12 - 2pm    : lunch (wajib ada ikan bilis/hati/sayuran/buahan2 (mesti beli jambu batu!!) 
6)    4.30pm      : tea break (bancuh teh/nescafe kurang manis cicah ngan biskut high fiber )
7)    7 -8.30pm : dinner (wajib ada sup sayur dan buah-buahan) mmg kena msk hari2 la jawabnya huhu!
8)    10pm        : cucuk insulin lagi..(pastu mkn pil yg klinik suruh!) siannya kat aku!!

amacam? agak2 nye aku try menu ni sampai next check up 1 Julai..boleh naik tak Hb aku yek? kita tungguuuu nanti ok!!

sekian...doa2kan la kesejahteraan ibu dan baby dlm kandungan ni..AMIN!!

kat atas ni aku copy paste feedback dari facebook site "hospital mengandung"..banyak dorang bagi info..thanks!!

2 comments:

  1. huhu
    kesia pulak.. nak kena cucuk insulin ? hukhuk dah jadi nurse sendiri eh?

    sabar lah yer
    semoga ibu dan bayi selamat, insyaallah

    ReplyDelete
  2. ciannya... lg teruk dari time ct pegnen..
    akak cuba makan bayam merah..elok utk darah... kalo diebetis lak, beli pegaga tu..rebus, minum airnya...

    ReplyDelete