Pages

Saturday, June 19, 2010

~ insulin oh insulin... ~

sabtu lagi...cam biasa aku keje skang nih..tadi jer ayah Aina ngan Aina lepak jap kat opis ni..kang kul 2pm baru dorang datang amik aku..boring lak keje 2 org jer ngan Epul..huhu..dia dok layan citer tamil..boleh ek?

skang my pregnancy dah masuk 32 week..huhu dah dekat gak kan nak deliver..aku dah tak larat sgt nak bwk perut sebenarnya..org lain tengok pun kesian..macam dah nak bersalin jer..so far kaki aku tak pulak bengkak..seingat aku time Aina dulu..sekarang nih kaki dah bengkak..asal ptg jer nak balik keje..dah keras sampai nak drive tekan pedal minyak pun payah..tula org cakap..kalau 10 kali mengandung..10 kali la pengalaman tak sama kan? tapi aku tetap bersyukur..even pregnancy kali ni banyak ckit dugaan..diabetes + anemia...ntah2 ada lagi org yg teruk dari aku kat luar sana kan...naluri ibu tu tetap mengharapkan yg terbaik utk baby dlm kandungan ni...semoga semuanya selamat dan dipermudahkan..AMIN!!

ooo..aku nak share ckit citer pasal insulin yg aku kena cucuk sendiri kat paha aku tiap2 hari..huhu..masuk hari ni dah dekat 2 bln dah aku dok cucuk insulin ni..dulu selalu tgk arwah abah yg cucuk insulin kat perut hari2..eemmm abah memang ada kencing manis..dan faktor keturunanla yg sbbkan aku pun dpt diabetes utk pregnancy kali ni..tapi aku redha!!

sebenarnya insulin ni ialah sejenis hormon yg akan membantu sistem badan aku...disebabkan aku ada kencing manis waktu mengandung ni..so insulin dlm badan aku tak berfungsi..tu yg menyebabkan gula dlm darah lambat nak diproses..kalau check BSP memang gula aku asyik tinggi jer..tambahan kalau makan yg manis2..kabohidrat kompleks macam nasik. risiko diabetes ni slalunya takut baby jadi besar..dah tu kalau over due takut baby lemas..itula yg doktor dok cakap kat aku..tula pasal aku tak kisah utk ambik insulin ni kalau ianya memang membantu aku kan..terpaksa huhu!!

nak tau mana rupa peralatan utk cucuk insulin tu camner...ni la dia...silala tengok puas2 yer ehehe



ada 2 jenis insulin..pagi sebelum sarapan (selalunya 7.00am) aku kena cucuk yg kaler kuning tu (actrapid) pastu mlm dlm pukul 10pm sblm tido kena lak cucuk yg kaler hijau tu (insulatard)
wah2x..terror dah aku pasni bleh jadi doktor kihkihkih!!

sekian...

No comments:

Post a Comment